Урок № 1
Тема: Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб
зв’язку слів у словосполученні.
Мета: поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості прийменника як частини мови;
формувати в школярів уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; розвивати навички роботи з мовним матеріалом; виховувати в учнів мовленнєву культуру, поважне ставлення до свого здоров’я.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Підручник, таблиця, комп’ютер, мультимедійний проектор,
слайдова презентація,
Методи і прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота,
інтерактивні методи
Міжпредметні зв'язки: література, основи здоров’я.
Епіграф до уроку:
Дев’ять десятих нашого щастя
залежить від здоров’я.
А.Шопенгауер
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Доброго дня, діти!
- Як самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний настрій, то буде й успіх у ваших справах. Тож - посміхніться!
Самоперевірка правильного сидіння за партами. .
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «Частини мови» і поглибимо знання про службову частину – прийменник. Але почнемо ми зовсім з
іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?
Так, це – здоров’я.
- Інтерактивний метод «Асоціативний кущ».
Які асоціації виникають у вас зі словом здоров’я? (Малюємо на дошці. Очікувані результати: режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування…)
- Інтерактивний метод «Мозковий штурм».
- А хто повинен піклуватися про ваше здоров’я?
Учитель записує всі ідеї й виділяє головні.
- Я сам;
- Батьки;
- Учитель;
- Держава;
- Лікар.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань:
1) Вправа «Незакінчене речення».
- Наука, яка вивчає частини мови, називається...
- В українській мові є... частин мови.
- Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що...
- У реченні службові частини мови служать для...
- Я знаю, що прийменник − це частина мови, яка...
2) Метод “ПРЕС”
Прочитати епіграф до уроку, пояснити його значення, визначити загальну кількість слів у ньому та підкреслити всі члени речення. Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:
- Почніть зі слів “Я вважаю, що...” та висловіть свою думку, поясніть, у
чому полягає ваша точка зору.
- Обґрунтуйте свою позицію, починаючи словами “...тому, що...”,
поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.
- Продовжуйте висловлювання словом “... наприклад...” та наведіть
факти, дані, що підтверджують вашу позицію.
4. Закінчіть висловлювання “Отже (тому), я вважаю...” і узагальніть
свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно діяти, щоб не припустити помилки.
Питання, на які потрібно звернути увагу при обґрунтуванні проблеми:
- Чого більше в реченні - слів чи членів речення?
- Яке слово не є членом речення? Чому?
- Чим воно відрізняється від слів - членів речення?
- Які частини мови належать до службових?
- Що вам відомо про прийменник?
Зробити фонетичний розбір підкреслених слів
(І варіант – щастя, ІІ варіант – здоров,я)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Лінгвістичне дослідження.
Прочитати текст. Яка його тема? Ідея? Виписати прийменники разом із словами, до яких вони належать. Зробити словотвірний аналіз і розбір за будовою підкресленого слова, з,ясувати, яка це частина мови.
У кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони допомагають стати менш залежними від примх погоди, захищають від застуди та грипу. Процедури оздоровлення за допомогою повітря, сонця і води називають загартовуванням. До процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.
♦ При яких самостійних частинах мови стоять прийменники?
♦ Якою є їх роль у реченні?
2. Робота з теоретичним матеріалом підручника.
3. Слово учителя:
Прийменники разом із відмінковими формами іменників, числівників,
займенників можуть виражати різні відношення:
ВІДНОШЕННЯ |
ПРИЙМЕННИК |
ПРИКЛАДИ |
Місце або напрямок дії (просторові) |
до, від, у, біля, за, по, посеред, край, поміж, довкола, поза |
йшов до лікарні, біля неї, від села до міста, край озера, за горою |
Час дії (часові) |
від, до, на, з, о, після, через, упродовж |
упродовж двох годин, о сьомій, після уроку |
Мети |
за, на, для, задля, заради, в ім,я |
заради матері, в ім’я Батьківщини, на роботу |
Причини |
з, від (од), завдяки, у зв’язку, з нагоди, через, зважаючи на |
відсутній через хворобу, у зв’язку з переводом, з нагоди Дня учителя |
Допустові |
незважаючи на, всупереч |
незважаючи на дощ, всупереч негараздам |
Умови |
за умови, у випадку, при, без |
за умови виконання, у випадку програшу |
Об’єктні |
про, за, зі(із) |
про неї, із ії сестрою, за красивого юнака |
Означальні |
без, з, в(у) |
чашка з щербиною, кіт без хвоста, тоне у воді |
4. Практичне завдання:
1) Навести власні приклади різних відношень, які виражають прийменники разом із відмінковими формами.
2) З двома-трьома словосполученнями скласти речення.
5. Робота біля дошки.
1) Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З’ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.
ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)
Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.), лікуватися …(….в.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА №1
(Валеопауза для тренування зору)
- Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.
- Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
- Дивитися далеко вперед 2-3 сек.
- Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,
- Повернути вправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.
- Колективна робота за таблицею.
1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.
2) Виписати приклади вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти самостійно і ввести їх у речення
3) Зробити висновок про вживання прийменників із відмінками.
ВІДМІНКИ |
ПРИЙМЕННИКИ |
ПРИКЛАДИ |
Родовий
|
Без, біля, від, для, до, з-за, з-під, проти, за, між, в (у), з коло |
Без даху, біля дверей, від сестри, до батьків, з-під землі |
Давальний |
Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір, назустріч |
Завдяки їй, вслід йому, наперекір погоді, назустріч сонцю |
Знахідний |
Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по |
Під ранок, перед себе, об стіл, з відро |
Орудний |
Над, під, перед, поза, з, за, між |
Під кущем, перед хатою, з учнями |
Місцевий |
На, по, в (у) |
По дорозі, у мисці, в озері, на волі |
Висновок: Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох відмінків. Прийменники не вживаються з Н.в. і К.ф. Лише з прийменниками вживається М.в.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивний метод «Мікрофон».
Теми для обговорення:
1. «Прийменник як службова частина мови»,
2. «Найцінніше у людини – здоров’я»:
V. Підведення підсумків. Рефлексія.
Учні мають письмово закінчити речення:
- Сьогодні на уроці я дізнався (лась), що…
- Набуті знання мені знадобляться, щоб…
- Найбільше на уроці мені сподобалось…
- Мій настрій після уроку…
VІ. Домашнє завдання:
- Вивчити теоретичний матеріал підручника.
- Підготувати усний твір про необхідність збереження власного здоров’я, використовуючи прийменники різних типів відношень.
- Завдання на вибір:
Виписати текст на 5-6 речень із газети або журналу на тему «Що потрібно знати про здоровий спосіб життя».
Скласти твір-мініатюру на тему: «Мій режим дня» або «Як про здоров’я дбаєш, так і маєш»