Меню сайта
Категории раздела
Статистика
Онлайн всего: 1 Гостей: 1 Пользователей: 0 |
Дидактичні ігриДидактичні ігри на уроках української мови та літератури Саме на грі словом дитина вчиться тонкощів рідної мови. Максим Горький Сучасних дітей дуже важко зацікавити і захопити вивченням нового матеріалу на уроці, але є один метод, який спрацьовує стовідсотково – дидактичні ігри. Вони розвивають логічне мислення, творчу уяву. Дидактичні ігри допомагають дітям пізнавати світ, у якому вони живуть. А.С.Макаренко вважав, що гра дуже позитивно впливає на розвиток дитини. Видатний педагог зазначав: «Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі… Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання». Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог: 1. Готовність учнів до участі в грі. (Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у грі). 2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом. 3. Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри – зрозуміле, чітке. 4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти. 5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати. 6. Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо). Ігри важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості тощо. Добираючи ту чи іншу дидактичну гру, намагаюся пам’ятати, що процес створення гри містить ряд станів: а) вибір теми гри; б) визначення мети й завдань гри ( мета дидактичних ігор – формування в учнів уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю. Оволодіти необхідними знаннями, уміннями й навичками учень зможе лише тоді, коли він виявлятиме до них інтерес, і коли вчитель зумів зацікавити учнів); в) підготовка і проведення гри (повідомлення учням теми гри, підготовка унаочнень, проведення гри, підбиття підсумків). Успіх проведення гри залежить від дотримання вимог: а) ігри мають відповідати навчальній програмі; б) ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними; в) відповідність гри віковим особливостям учнів; г) різноманітність ігор; д) залучення до ігор учнів усього класу . У навчальних іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити знання учня і вміння користуватися ними. Дидактичні ігри, використані на уроках української мови в органічному поєднанні, розвивають не лише мовлення. Ці ігри добре допомагають розвитку пам'яті, уваги, кмітливості, вміння класифікувати предмети, порівнювати їх, узагальнювати, диференціювати. Т.К. Донченко у праці «Мета одна, уроки – різні» визначив чотири вимоги, без урахування яких не можна віднести ту чи іншу навчальну діяльність учнів до дидактичних ігор. На його думку, грою можна назвати таку навчальну діяльність, в якій присутній хоча б один із наступних елементів: Надзвичайно важливим є підбір цікавих вправ, мовних ігор, загадок, ребусів на уроках вивчення частин мови. Вчитель повинен завжди пам’ятати про це, адже цікаві вправи та ігри з словами полегшують розуміння нового матеріалу, його закріплення, сприяють розвитку в дітей вміння аналізувати, синтезувати, класифікувати, порівнювати, робити нові висновки, вони активізують, поширюють словниковий запас в дітей, прищеплюють інтерес і любов до мови. В.О.Сухомлинський писав: “у грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку”. Під час гри діти стають активними, підтримують один одного. Вони зацікавлені в результативності завдань. Учні намагаються швидко оволодіти новими знаннями та використовувати їх на практиці. Безумовно, під час ігрових завдань діти радіють своїм досягненням. А добрий настрій – це запорука успішного розвитку. Дидактичні ігри можна використовувати на різних етапах уроку: актуалізація опорних знань, вивчення і закріплення нового матеріалу, перевірка знань учнів. Наприклад, у 5 класі, вивчаючи тему «Речення з однорідними членами» можна запропонувати гру «Веселка» (див. додаток 1). Це завдання допоможе краще зрозуміти тему та сприйняти її більш емоційно. Під час закріплення теми «Вставні слова і словосполучення» можна використовувати гру «Шифровка» (див. додаток 2). Вона вимагає від учнів швидкості та точності у виконанні. Розвиває творчі здібності школярів гра «Віднови речення» (див. додаток 3). Усі діти дуже люблять уроки музики, отже, їм сподобається гра з нотами «Розшифруй приказку» (див. додаток 4). Для розвитку усного й писемного мовлення можна запропонувати кросворд (див. додаток 5). Якщо діти правильно його розгадали, то вийде ключове слово. Дидактичні ігри – унікальні форми навчання, які дозволяють зробити цікавою та захоплюючою роботу школярів на проблемно-пошуковому рівні. Вони розвивають пізнавальний інтерес і здібності школярів. Ігри допоможуть учням на уроках добре засвоїти матеріал, відчути красу і багатство української мови. Додаток 1 Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. 1.______________________________________________________________(В. Сосюра). 2._________________________________________________________(М. Рильський). 3.__________________________________________________________(Панас Мирний). 4.________________________________________________________(Т. Шевченко). 5.________________________________________________________(Ліна Костенко).
Додаток 2 Розшифруйте та запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір. .__________________________________________________(Леся Українка).
Додаток 3 Відновіть та запишіть речення, розставляючи розділові знаки.
Додаток 4 Розшифруйте, запишіть прислів’я та приказки, підкресліть граматичну основу.
Додаток 5
По горизонталі: 3. Під одним ковпаком сімсот козаків. 4. Стисле гумористичне оповідання про характерний випадок у побутовому чи сімейному житті з несподіваним і дотепним закінченням. 5. Українська народна казка “... дівчина”. 6. Усний невеликий, переважно віршований розповідний алегоричний твір з повчальним змістом. 9. Біжить свинка, срібна спинка, а хвіст конопляний. 10. Чорна корова весь світ поборола. 11. Хто найдальше бачить? 14. Мене просять і чекають, А як покажусь – утікають. 15. Подібне до легенди усне оповідання про видатні події минулого, але більш достовірне. 16. Кругле озерце ніколи не замерзає. 17. Стоїть сутула горбатий, На все село багатий. 18. Великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту. 20. Уночі гуляє, а вдень спочиває, Має круглі очі, бачить серед ночі. 21. Спосіб викладу, який застосовується для зображення зовнішності дійових осіб і місця, де відбуваються події.
По вертикалі: 1. Художнє означення. 12. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події. 7. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? 8. Що у світі найшвидше? 12. Народний переказ про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповитий фантастикою, казковістю. 13. Стислий, часто алегоричний опис предмета чи явища, які треба відгадати, виявляючи кмітливість і розум. 19. Основна думка про зображені в художньому творі життєві явища.
|
Поиск
Календарь
Архив записей
Друзья сайта
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||