Суббота, 20.04.2024, 15:52
Приветствую Вас Гость | RSS

Вчитель року 2014

Меню сайта
Категории раздела
ЗНО [3]
Вміщено матеріали щодо підготовки до ЗНО
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Дидактичні ігри

Дидактичні ігри на уроках української мови та літератури

Саме на грі словом дитина вчиться тонкощів рідної мови.

Максим Горький

Сучасних дітей дуже важко зацікавити і захопити вивченням нового матеріалу на уроці, але є один метод, який спрацьовує стовідсотково – дидактичні ігри. Вони розвивають логічне мислення, творчу уяву.

Дидактичні ігри допомагають дітям пізнавати світ, у якому вони живуть. А.С.Макаренко вважав, що гра дуже позитивно впливає на розвиток дитини. Видатний педагог зазначав: «Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі… Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання».

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог: 1. Готовність учнів до участі в грі. (Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у грі).

2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.

3. Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри – зрозуміле, чітке.

4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.

5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.

6. Не можна допускати приниження гідності дитини  (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).

Ігри важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості тощо.

Добираючи ту чи іншу дидактичну гру, намагаюся   пам’ятати, що процес створення гри містить ряд станів:

а) вибір теми гри;

б) визначення мети й завдань гри ( мета дидактичних ігор – формування в учнів уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю. Оволодіти необхідними знаннями, уміннями й навичками учень зможе лише тоді, коли він  виявлятиме до них інтерес, і коли вчитель зумів зацікавити учнів);

в) підготовка і проведення гри (повідомлення учням теми гри, підготовка унаочнень, проведення гри, підбиття підсумків).

Успіх проведення гри залежить від дотримання вимог:

а) ігри мають відповідати навчальній програмі;

б) ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;

в) відповідність гри віковим особливостям учнів;

г) різноманітність ігор;

д) залучення до ігор учнів усього класу .

У навчальних іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити знання учня і вміння користуватися ними. Дидактичні ігри, використані на уроках української мови в органічному поєднанні, розвивають не лише мовлення. Ці ігри добре допомагають розвитку пам'яті, уваги, кмітливості, вміння класифікувати предмети, порівнювати їх, узагальнювати, диференціювати. Т.К. Донченко у праці «Мета одна, уроки – різні» визначив чотири вимоги, без урахування яких не можна віднести ту чи іншу навчальну діяльність учнів до дидактичних ігор. На його думку, грою можна назвати таку навчальну діяльність, в якій присутній хоча б один із наступних елементів: Надзвичайно важливим є підбір цікавих вправ, мовних ігор, загадок, ребусів на уроках вивчення частин мови. Вчитель повинен завжди пам’ятати про це, адже цікаві вправи та ігри з словами полегшують розуміння нового матеріалу, його закріплення, сприяють розвитку в дітей вміння аналізувати, синтезувати, класифікувати, порівнювати, робити нові висновки, вони активізують, поширюють словниковий запас в дітей, прищеплюють інтерес і любов до мови. В.О.Сухомлинський писав: “у грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку”.

Під час гри діти стають активними, підтримують один одного. Вони зацікавлені в результативності завдань. Учні намагаються швидко оволодіти новими знаннями та використовувати їх на практиці. Безумовно, під час ігрових завдань діти радіють своїм досягненням. А добрий настрій – це запорука успішного розвитку.

Дидактичні ігри можна використовувати на різних етапах уроку: актуалізація опорних знань, вивчення і закріплення нового матеріалу, перевірка знань учнів. Наприклад, у 5 класі, вивчаючи тему «Речення з однорідними членами» можна запропонувати гру «Веселка» (див. додаток 1). Це завдання допоможе краще зрозуміти тему та сприйняти її більш емоційно.

Під час закріплення теми «Вставні слова і словосполучення» можна використовувати гру «Шифровка» (див. додаток 2). Вона вимагає від учнів швидкості та точності у виконанні.

Розвиває творчі здібності школярів гра «Віднови речення» (див. додаток 3). Усі діти дуже люблять уроки музики, отже, їм сподобається гра з нотами «Розшифруй приказку» (див. додаток 4).

Для розвитку усного й писемного мовлення можна запропонувати кросворд (див. додаток 5). Якщо діти правильно його розгадали, то вийде ключове слово.

Дидактичні ігри – унікальні форми навчання, які дозволяють зробити цікавою та захоплюючою роботу школярів на проблемно-пошуковому рівні. Вони розвивають пізнавальний інтерес і здібності школярів. Ігри допоможуть учням на уроках добре засвоїти матеріал, відчути красу і багатство української мови.

Додаток 1

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

1.______________________________________________________________(В. Сосюра).

2._________________________________________________________(М. Рильський).

3.__________________________________________________________(Панас Мирний).

4.________________________________________________________(Т. Шевченко).

5.________________________________________________________(Ліна Костенко).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Розшифруйте та запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір.

.__________________________________________________(Леся Українка).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Відновіть та запишіть речення, розставляючи розділові знаки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Розшифруйте, запишіть прислів’я та приказки, підкресліть граматичну основу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

3.    Під одним ковпаком сімсот козаків.

4.     Стисле гумористичне оповідання про характерний випадок у побутовому чи сімейному житті з несподіваним і дотепним закінченням.

5.    Українська народна казка “... дівчина”.

6.     Усний невеликий, переважно віршований розповідний алегоричний твір з повчальним змістом.

9.    Біжить свинка, срібна спинка, а хвіст конопляний.

10. Чорна корова весь світ поборола.

     11. Хто найдальше бачить?

 14. Мене просять і чекають, А як покажусь – утікають.

 15. Подібне до легенди усне оповідання про видатні події минулого, але більш  достовірне.

 16. Кругле озерце ніколи не замерзає.

 17. Стоїть сутула горбатий, На все село багатий.

 18. Великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту.

     20. Уночі гуляє, а вдень спочиває, Має круглі очі, бачить серед ночі.

     21. Спосіб викладу, який застосовується для зображення зовнішності дійових осіб і місця, де відбуваються події.           

                            

По вертикалі:

 1. Художнє означення.

 12. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.

 7. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені?

8. Що у світі найшвидше?

 12.   Народний переказ про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповитий фантастикою, казковістю.

 13. Стислий, часто алегоричний опис предмета чи явища, які треба відгадати, виявляючи кмітливість і розум.

 19. Основна думка про зображені в художньому творі життєві явища.

 

 

 

 

 

Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Апрель 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архив записей

Copyright MyCorp © 2024