Дидактичні ігри на уроках української мови та літератури
Саме на грі словом дитина вчиться тонкощів рідної мови.
Максим Горький
Сучасних дітей дуже важко зацікавити і захопити вивченням нового матеріалу на уроці, але є один метод, який спрацьовує стовідсотково – дидактичні ігри. Вони розвивають логічне мислення, творчу уяву.
Дидактичні ігри допомагають дітям пізнавати світ, у якому вони живуть. А.С.Макаренко вважав, що гра дуже позитивно впливає на розвиток дитини. Видатний педагог зазначав: «Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі… Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання».
Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог: 1. Готовність учнів до участі в грі. (Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у грі).
2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.
3. Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри – зрозуміле, чітке.
4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
6. Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).
Ігри важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості тощо.
Добираючи ту чи іншу дидактичну гру, намагаюся пам’ятати, що процес створення гри містить ряд станів:
а) вибір теми гри;
б) визначення мети й завдань гри ( мета дидактичних ігор – формування в учнів уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю. Оволодіти необхідними знаннями, уміннями й навичками учень зможе лише тоді, коли він виявлятиме до них інтерес, і коли вчитель зумів зацікавити учнів);
в) підготовка і проведення гри (повідомлення учням теми гри, підготовка унаочнень, проведення гри, підбиття підсумків).
Успіх проведення гри залежить від дотримання вимог:
а) ігри мають відповідати навчальній програмі;
б) ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;
в) відповідність гри віковим особливостям учнів;
г) різноманітність ігор;
д) залучення до ігор учнів усього класу .
У навчальних іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити знання учня і вміння користуватися ними. Дидактичні ігри, використані на уроках української мови в органічному поєднанні, розвивають не лише мовлення. Ці ігри добре допомагають розвитку пам'яті, уваги, кмітливості, вміння класифікувати предмети, порівнювати їх, узагальнювати, диференціювати. Т.К. Донченко у праці «Мета одна, уроки – різні» визначив чотири вимоги, без урахування яких не можна віднести ту чи іншу навчальну діяльність учнів до дидактичних ігор. На його думку, грою можна назвати таку навчальну діяльність, в якій присутній хоча б один із наступних елементів: Надзвичайно важливим є підбір цікавих вправ, мовних ігор, загадок, ребусів на уроках вивчення частин мови. Вчитель повинен завжди пам’ятати про це, адже цікаві вправи та ігри з словами полегшують розуміння нового матеріалу, його закріплення, сприяють розвитку в дітей вміння аналізувати, синтезувати, класифікувати, порівнювати, робити нові висновки, вони активізують, поширюють словниковий запас в дітей, прищеплюють інтерес і любов до мови. В.О.Сухомлинський писав: “у грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку”.
Під час гри діти стають активними, підтримують один одного. Вони зацікавлені в результативності завдань. Учні намагаються швидко оволодіти новими знаннями та використовувати їх на практиці. Безумовно, під час ігрових завдань діти радіють своїм досягненням. А добрий настрій – це запорука успішного розвитку.
Дидактичні ігри можна використовувати на різних етапах уроку: актуалізація опорних знань, вивчення і закріплення нового матеріалу, перевірка знань учнів. Наприклад, у 5 класі, вивчаючи тему «Речення з однорідними членами» можна запропонувати гру «Веселка» (див. додаток 1). Це завдання допоможе краще зрозуміти тему та сприйняти її більш емоційно.
Під час закріплення теми «Вставні слова і словосполучення» можна використовувати гру «Шифровка» (див. додаток 2). Вона вимагає від учнів швидкості та точності у виконанні.
Розвиває творчі здібності школярів гра «Віднови речення» (див. додаток 3). Усі діти дуже люблять уроки музики, отже, їм сподобається гра з нотами «Розшифруй приказку» (див. додаток 4).
Для розвитку усного й писемного мовлення можна запропонувати кросворд (див. додаток 5). Якщо діти правильно його розгадали, то вийде ключове слово.
Дидактичні ігри – унікальні форми навчання, які дозволяють зробити цікавою та захоплюючою роботу школярів на проблемно-пошуковому рівні. Вони розвивають пізнавальний інтерес і здібності школярів. Ігри допоможуть учням на уроках добре засвоїти матеріал, відчути красу і багатство української мови.
Додаток 1
Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.
1.______________________________________________________________(В. Сосюра).
2._________________________________________________________(М. Рильський).
3.__________________________________________________________(Панас Мирний).
4.________________________________________________________(Т. Шевченко).
5.________________________________________________________(Ліна Костенко).
Додаток 2
Розшифруйте та запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір.
.__________________________________________________(Леся Українка).
Додаток 3
Відновіть та запишіть речення, розставляючи розділові знаки.
Додаток 4
Розшифруйте, запишіть прислів’я та приказки, підкресліть граматичну основу.
Додаток 5
По горизонталі:
3. Під одним ковпаком сімсот козаків.
4. Стисле гумористичне оповідання про характерний випадок у побутовому чи сімейному житті з несподіваним і дотепним закінченням.
5. Українська народна казка “... дівчина”.
6. Усний невеликий, переважно віршований розповідний алегоричний твір з повчальним змістом.
9. Біжить свинка, срібна спинка, а хвіст конопляний.
10. Чорна корова весь світ поборола.
11. Хто найдальше бачить?
14. Мене просять і чекають, А як покажусь – утікають.
15. Подібне до легенди усне оповідання про видатні події минулого, але більш достовірне.
16. Кругле озерце ніколи не замерзає.
17. Стоїть сутула горбатий, На все село багатий.
18. Великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту.
20. Уночі гуляє, а вдень спочиває, Має круглі очі, бачить серед ночі.
21. Спосіб викладу, який застосовується для зображення зовнішності дійових осіб і місця, де відбуваються події.
По вертикалі:
1. Художнє означення.
12. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.
7. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені?
8. Що у світі найшвидше?
12. Народний переказ про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповитий фантастикою, казковістю.
13. Стислий, часто алегоричний опис предмета чи явища, які треба відгадати, виявляючи кмітливість і розум.
19. Основна думка про зображені в художньому творі життєві явища.