Пятница, 26.04.2024, 03:37
Приветствую Вас Гость | RSS

Вчитель року 2014

Меню сайта
Категории раздела
ЗНО [3]
Вміщено матеріали щодо підготовки до ЗНО
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Урок №1

Урок № 1

Тема: Прийменник як службова частина мови.  Прийменник як засіб

зв’язку слів у словосполученні.

Мета: поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості  прийменника як частини мови;

формувати в школярів уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; розвивати навички  роботи з мовним матеріалом; виховувати в учнів мовленнєву культуру, поважне ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Підручник, таблиця, комп’ютер, мультимедійний проектор,

слайдова презентація,

Методи і прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота,

 інтерактивні методи

Міжпредметні зв'язки: література, основи здоров’я.

Епіграф до уроку:                                                        

Девять десятих нашого щастя

 залежить від здоровя.

А.Шопенгауер

Хід уроку

I. Організаційний момент.

- Доброго дня, діти!                                                                 

- Як самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний настрій, то буде й успіх у ваших справах. Тож - посміхніться!

 Самоперевірка правильного сидіння за партами.                    .

II. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 - Сьогодні ми продовжимо вивчення  теми «Частини мови» і поглибимо знання про службову частину – прийменник. Але почнемо ми зовсім з

іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?

Так, це – здоров’я.

  1.  Інтерактивний метод «Асоціативний кущ».

Які асоціації виникають у вас зі словом здоров’я?  (Малюємо на дошці. Очікувані результати: режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування…)

                                                       

 

  1. Інтерактивний метод «Мозковий штурм».
  • А хто повинен піклуватися про ваше здоров’я?

Учитель записує всі ідеї й виділяє головні.

  • Я сам;
  • Батьки;
  • Учитель;
  • Держава;
  • Лікар.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.        

 Відтворення й узагальнення  понять і засвоєння відповідної системи знань:

1)  Вправа  «Незакінчене речення».

  1.  Наука, яка вивчає частини мови, називається...
  2.  В українській мові  є... частин мови.
  3.  Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що...
  4.  У реченні службові частини мови служать для...
  5.  Я знаю, що прийменник це частина мови, яка...

2) Метод “ПРЕС”                                                                                

Прочитати епіграф до уроку,  пояснити його значення, визначити  загальну кількість слів у ньому та підкреслити всі члени речення. Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:

  1. Почніть зі слів “Я вважаю, що...” та висловіть свою думку, поясніть, у

чому полягає ваша точка зору.

  1. Обґрунтуйте свою позицію, починаючи словами “...тому, що...”,

поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.

  1. Продовжуйте висловлювання словом “... наприклад...” та наведіть

факти, дані, що підтверджують вашу позицію.

     4.  Закінчіть висловлювання “Отже (тому), я вважаю...” і узагальніть

свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно діяти, щоб не припустити помилки.

Питання, на які потрібно звернути увагу при обґрунтуванні проблеми:

  •         Чого більше в реченні - слів чи членів речення?
  •         Яке слово не є  членом речення? Чому?
  •         Чим воно відрізняється від слів - членів речення?
  •         Які частини мови  належать до службових?
  •         Що  вам  відомо про прийменник?

 Зробити фонетичний  розбір підкреслених слів

(І варіант – щастя, ІІ варіант – здоров,я)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Лінгвістичне дослідження.

Прочитати текст. Яка його тема? Ідея? Виписати прийменники разом із словами, до яких вони належать. Зробити словотвірний аналіз і розбір за будовою підкресленого слова, з,ясувати, яка це частина мови.

У кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони допомагають  стати менш залежними від примх погоди, захищають від застуди та грипу. Процедури оздоровлення за допомогою повітря, сонця і води називають загартовуванням. До процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.

♦ При яких самостійних частинах мови стоять прийменники?

♦ Якою є їх роль у реченні?

2. Робота з теоретичним матеріалом підручника.

3. Слово учителя:

Прийменники разом із відмінковими формами іменників, числівників,

займенників можуть виражати різні відношення:

 

ВІДНОШЕННЯ

ПРИЙМЕННИК

ПРИКЛАДИ

 Місце або напрямок дії  (просторові)

до, від, у, біля, за, по, посеред,  край, поміж, довкола, поза

 йшов до лікарні, біля неї, від села  до міста, край озера, за горою

 Час дії (часові)

 від, до, на, з, о, після, через,  упродовж

 упродовж двох годин, о сьомій,  після уроку

 Мети 

 за, на, для, задля, заради, в  ім,я

 заради матері, в імя  Батьківщини, на роботу

 Причини

 з, від (од), завдяки, у зв’язку, з  нагоди, через, зважаючи на

 відсутній через хворобу, у    зв’язку  з переводом, з нагоди  Дня  учителя

 Допустові

 незважаючи на, всупереч

 незважаючи на дощ, всупереч  негараздам

 Умови

 за умови, у випадку, при, без

за умови виконання, у випадку програшу

 Об’єктні

 про, за, зі(із)

 про неї, із ії сестрою,

 за красивого юнака

 Означальні

 без, з, в(у)

 чашка з щербиною, кіт без  хвоста, тоне у воді

 

4. Практичне завдання:

1) Навести власні приклади різних відношень, які виражають прийменники разом із відмінковими формами.

2) З двома-трьома словосполученнями скласти речення.

5. Робота біля дошки.

     1) Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З’ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.

ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)

Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.),  лікуватися …(….в.)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА №1

(Валеопауза для тренування зору)

 

  1.  Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.
  2.  Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
  3.  Дивитися далеко вперед 2-3 сек.
  4.  Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,
  5.  Повернути вправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.
  6.  Колективна  робота за  таблицею.

1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.

2) Виписати приклади вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти самостійно і ввести їх у речення

3) Зробити висновок про вживання прийменників із відмінками.

ВІДМІНКИ

ПРИЙМЕННИКИ

ПРИКЛАДИ

 

Родовий

 

Без, біля, від, для, до, з-за,

 з-під, проти, за, між, в (у), з коло

Без даху, біля дверей, від сестри, до батьків, з-під землі

 

Давальний

Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір, назустріч

Завдяки їй, вслід йому, наперекір погоді,  назустріч сонцю

Знахідний

Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по

Під ранок, перед себе, об стіл, з відро

Орудний

Над, під, перед, поза, з, за, між

Під кущем, перед хатою, з учнями

Місцевий

На, по, в (у)

По дорозі, у мисці, в озері, на волі

Висновок:  Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох відмінків. Прийменники не вживаються з Н.в. і К.ф. Лише з прийменниками вживається М.в.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Інтерактивний метод «Мікрофон».

Теми для обговорення:

1. «Прийменник як  службова частина мови»,

2. «Найцінніше у людини – здоров’я»:

V. Підведення  підсумків. Рефлексія.

Учні мають письмово закінчити речення:

  •  Сьогодні на уроці я дізнався (лась), що…
  •  Набуті знання мені знадобляться, щоб…
  •  Найбільше на уроці мені сподобалось…
  •  Мій настрій після уроку…   

VІ. Домашнє завдання:

  1. Вивчити  теоретичний матеріал підручника.
  2. Підготувати усний твір про необхідність збереження власного здоров’я, використовуючи прийменники різних типів відношень.
  3. Завдання на вибір:

          Виписати текст на 5-6 речень із газети або журналу на тему  «Що потрібно знати про здоровий спосіб життя».

          Скласти твір-мініатюру на тему: «Мій режим дня» або «Як про здоров’я дбаєш, так і маєш»

 

Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Апрель 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архив записей

Copyright MyCorp © 2024